Gebroeders van Staaden

Communicatie – en adviesbureau Gebroeders van Staaden bestaat al sinds de 19e eeuw. Herman en Johan Christiaan van Staaden startten in de Amsterdamse Heintje Hoeksteeg op nieuwjaarsdag 1898 een uitgeverij annex drukkerij. De broers waren lange tijd de enige werknemers. Hun klantenkring bestond aanvankelijk uit kleine en middelgrote winkeliers die bij van Staaden hun drukwerk bestelden, zoals folders voor nieuwe producten en zogenaamde raambiljetten. Met name Herman bleek een creatief talent te zijn en maakte eigenmachtig rijmpjes en plaatste die, zonder dat de winkeliers het wisten, boven het drukwerk. Zoals; ‘Ook al heeft U geen verstand, de chocolade van Pieters is de lekkerste in het land’ of ‘Jenever van Van Dongen is het best voor hart en longen’. In 1920 lukte het de broers om Galerie Modernes (de voorloper van de HEMA) als klant te verwerven. Naast het drukken en schrijven van reclamemateriaal adviseerde van Staaden het warenhuis ook bij de inrichting van de etalages.

Familiebedrijf

Frank van der Schaar, die via familieverbanden gelieerd was aan de Gebroeders van Staaden, heeft het voormalige familiebedrijf nieuw leven in geblazen. Op nieuwjaarsdag 2016 startte hij onder deze naam een communicatie- en adviesbureau. Focus en expertise van het bedrijf ligt vooral in de kunst- en cultuurwereld maar ook steeds meer bedrijven buiten deze branche maken gebruik van de diensten van de Gebroeders van Staaden.

The smell of drukwerk in the morning

Het hart van Frank gaat vooral sneller kloppen bij papieren media. ‘’I like the smell of drukwerk in the morning’’ is een veelgehoord credo binnen het bedrijf. Van het schrijven en redigeren van jaarverslagen, folders, krantjes, brochures en flyers wordt Frank pas echt gelukkig en u uiteindelijk ook! Dankzij zijn ervaring van meer dan 30 jaar in de wereld van communicatie en marketing is Frank ook een veelgevraagd adviseur in zijn vakgebied. Hij adviseert directies en marketingafdelingen over allerhande onderwerpen, zoals; koerswijzigingen binnen culturele organisaties en moeilijk verkoopbare theaterproducties. Frank werkte in het verleden onder andere als communicatiemanager bij het Tropentheater, Gastprogrammering Het Muziektheater en de Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem.